Zdarza się, że budowa garażu na działce nie jest możliwa: przyczyną najczęściej jest brak miejsca i fakt, że budowa garażu pochłania koszty podobne do tych, które ponosimy przy budowie domu. Dodatkowo, zdarza się, że przepisy nie zezwalają na wybudowanie kolejnego budynku na działce. Wyjściem z sytuacji jest wtedy zainstalowanie wiaty, która skutecznie chroni auto przed wpływem czynników atmosferycznych, przez co stanowi tańszą, mniej problematyczną alternatywę dla garażu.

Wiata czy garaż?

Osoby, które zrezygnowały z budowy garażu na rzecz wiaty twierdzą, że niebagatelny wpływ na ich decyzję miały domowe finanse, które po wybudowaniu domu są zwykle na tyle uszczuplone, że budowa kolejnego budynku na działce jest po prostu trudna.

Garaż wymaga zbudowania pełnych fundamentów, bo na jego ścianach musi wspierać się ciężki dach. Dodatkowo, w ścianach garażu zwykle chcemy zainstalować okna, bo w praktyce  izolowane pomieszczenie bez okien nie spełnia dobrze swoich funkcji. Ściany garażu zwykle wymagają położenia elewacji na zewnątrz i wykończenia wewnątrz. Zauważalnym wydatkiem podczas budowy garażu są też drzwi garażowe, które trzeba odpowiednio zamontować. Wszystko to sprawia, że budowa jednego metra kwadratowego powierzchni garażu oznacza poniesienie tych samych wydatków, które ponosi się przy budowie domu.

budowa-wiaty-garazowej

Fot. wiata garażowa z dachem poliwęglanowym, Ogrodosfera.pl

Koszty budowy wiaty garażowej

Koszty można znacznie obniżyć decydując się na wiatę garażową. Wiata nie wymaga umocowania na betonowej podłodze na gruncie – wystarczy wyrównać, utwardzić i ustabilizować podłoże lekką podbudową. Pasy jezdne pod koła samochodu można wyłożyć np. kostką betonową.
Wiata jest konstrukcją względnie lekką, niewymagającą postawienia pełnych fundamentów. Wystarczą punktowe fundamenty pod wsporniki, na których opiera się dach. Jedyne elementy potrzebne do budowy wiaty to drewno konstrukcyjne i elementy potrzebne do budowy dachu. Istnieje też możliwość zakupu wiaty garażowej w gotowej wersji – kupujemy wówczas dokładnie wymierzone i kompletnie wykończone elementy, które trzeba poskładać w całość na działce, po tym jak zostaną do nas dostarczone ze sklepu.

Konstrukcja wiaty: metalowa, czy drewniana?

Wiata garażowa może mieć konstrukcję metalową, która jest polecana ze względu na jej wyjątkową trwałość i lekkość. Z drugiej strony, wiaty o drewnianej konstrukcji wcale nie muszą zostawać w tyle, jeśli chodzi o solidność wykonania i odporność na warunki atmosferyczne: wszystko zależy od tego, w jaki sposób drewno zostało wysuszone i zaimpregnowane oraz wzmocnione substancjami utrwalającymi. Warto czasami poświęcić nieco więcej czasu na zakup odpowiedniej wiaty, aby dowiedzieć się, jak wygląda proces produkcji elementów składających die na wiatę. Szczególnie ważna jest w tym przypadku konstrukcja samego dachu wiaty, który w przeszłości nie może przeciekać, gnić, ani załamywać się pod naporem wody (w przypadku, gdy decydujemy się na wiatę umiejscowioną poziomo nad autem).

jak-zbudowac-wiate-garazowa

Fot. drewniana wiata garażowa, Ogrodosfera.pl

Pozwolenie na budowę wiaty

Według przepisów prawa budowlanego, obowiązujących od 1994 roku (Dziennik Ustaw z 2006 r. Nr 156 poz. 1118), budowa wiaty nie jest obostrzona koniecznością zwracania się do starostwa lub urzędu miasta o pozwolenie na budowę, o ile przewidywana powierzchnia wiaty będzie nie większa niż 25 m².
Przepisy mówią, że wiata to budowla wolnostojąca, niezwiązana trwale z gruntem, która nie jest budynkiem. Maksymalna ilość budowli parterowych niezwiązanych trwale z gruntem, które można umiejscowić na działce, wynosi dwa na każde 500 m² powierzchni działki.
Jeśli chcemy zbudować wiatę lub kupić gotową budowlę i postawić ją na działce, musimy uprzednio zgłosić ten zamiar w urzędzie miasta lub w starostwie powiatowym (w zależności od tego, gdzie znajduje się nasza działka).

Jakie dokumenty będą potrzebne?
W zgłoszeniu powinno znajdować się oświadczenie zgłaszającego o tym, że ma prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, a także szkic wiaty wraz z opisanymi jej parametrami technicznymi oraz kopia mapy działki, w której będzie oznaczona lokalizacja wiaty.
Po tym, jak złożymy oświadczenie, należy odczekać 30 dni. Jeśli w tym czasie nie otrzymamy sprzeciwu ze strony odpowiedniego organu, wówczas możemy postawić wiatę na naszym terenie. Należy zaznaczyć, że wydanie oświadczenia z naszej strony nie jest prośbą o pozwolenie na budowę, dlatego nie musimy czekać na otrzymanie akceptacji lub pozwolenia ze strony urzędu. Niewniesienie sprzeciwu ze strony urzędu jest wystarczające, aby po upływie 30 dni od momentu złożenia oświadczenia móc postawić wiatę na działce zgodnie z prawem.

pozowlenie-na-budowe-wiaty-garazowej

Fot. wiata garażowa półzamknięta, Ogrodosfera

Określamy powierzchnię wiaty

Jedną z niebagatelnych zalet budowy wiaty dla osób dysponujących małą ilością miejsca na działce jest to, że wiata zajmuje zdecydowanie mniej miejsca niż garaż. Wiata jest także idealnym rozwiązaniem w przypadku działki wąskiej lub takiej, która ma nietypowe wymiary i trudno umiejscowić na niej garaż z dojazdem. Dodatkowo, jeśli działka jest mała, wtedy garaż jako oddzielna budowla może przytłaczać otoczenie.

Wspomniana minimalna ustawowa powierzchnia wiaty – 25 m² – to powierzchnia, która w pełni wystarcza na ochronę auta osobowego. Minimalna powierzchnia wiaty, która ma ochraniać auto osobowe to  11,5 m², czyli na przykład układ  2,3 na 5 m. Nie należy się tym sugerować przy planowaniu powierzchni garażu. Garaż to pomieszczenie zamknięte, co generuje konieczność przewidywania dodatkowej powierzchni wokół samochodu, potrzebnej do swobodnego otwierania drzwi auta i obrania się wokół własnej osi np. z fotelikiem dziecięcym. Takiego problemu nie ma w przypadku wiaty samochodowej, której z zasady nie ograniczają żadne ściany.